בואו נאמר על מדד ביג מק (Burgernomics).
ישנם ימים בינלאומיים ידועים, מטרתם של ימים אלו, לרוב זה כדי להעלות מודעות לנושא חשוב ועוד. דוגמאות לימים כאלו לא חסר – יום הברייל הבינלאומי, יום הסוכרת הבינלאומי, היום הבינלאומי לזכויות אנשים עם מוגבלות ועוד רבים אחרים – אך ישנם ימים בינלאומיים נוספים שקצת פחות מוכרים, וזו מהסיבה שאין להם באמת חשיבות, והם סתם סיבה למסיבה.
היום חל אחד מהימים הללו – יום הג׳אנק פוד הבינלאומי נחגג ב-21 ביולי למניינם ,יום הג'אנק פוד הוא יום המיועד לאכילה של מזון מהיר ולא בריא בלי רגשות אשמה. אז….לכבוד יום הג'אנק פוד הבינלאומי , קבלו נתונים על מדד כלכלי המבוסס על רשת המזון המהיר המפורסמת ביותר בעולם – מקדונלדס'.
האקונומיסט (The Economist) הציג את מדד בּיג מֶק לראשונה בשנת 1986, זה התחיל כבדיחה אבל ככל שעברו השנים התקבל ככלי שאפילו כלכלנים מכובדים עובדים איתו. התיאוריה הכלכלית העומדת מאחורי המדד סוברת שמוצרים דומים במדינות שונות אמורים להימכר באותו מחיר. מחירי המוצר אמורים להיות זהים לאחר שהומרו לאותו מטבע.
אם לאחר בדיקה הנתונים מראים שהמחיר לא שווה, לכאורה ניתן לנבא שינוי עתידי בשער החליפין כך שיתקרב לשער הצפוי.
ה'ביג מק' הוא המבורגר של רשת המזון המהיר מקדונלדס, כשידוע שהמוצר זהה בכל מדינות העולם, ולכן לפי התאוריה הכלכלית, גם המחיר שלו אמור להיות זהה בכל המדינות.
כך לדוגמה, אם מחירו של ביג מק בארצות הברית הוא $4.50 ובבריטניה הוא £2.80. על כן צפוי שער ההמרה בין המטבעות להיות 4.50/2.80 = 1.60 דולר אמריקני לכל לירה שטרלינג, לעומת יחס ההמרה האמיתי – $1.38 לכל £1.
לדעתי המדד לא רק התחיל כבדיחה, אלא גם נשאר ככזה… מאחר ומדד ה'ביג מק' אינו יכול לשמש ככלי כלכלי מדויק, ואפילו לא קרוב לכך, שכן מחיר ההמבורגר מושפע מפרמטרים רבים, ושער החליפין הוא רק פרמטר אחד מהם.
בנוסף, במדינות רבות, ישנה תרבות צריכה שונה של מוצרי ג'אנק פוד, המשפיעים על המחירים ברשתות מזון מהיר. כמו כן, עלות החשמל או הנדל"ן היכן שהחנות נמצאת משפיעים מאוד על מחירי המוצר המוגמר. שלא נדבר על שכר העובדים ועוד.
אבל אחרי הכל, נראה שמדד ה'ביג מק' עדיין מציג גם נתונים נכונים. לפי מדד ה'ביג מק' כבר מספר שנים ישראל נחשבת לאחת המדינות היקרות בעולם. מי שגר בארץ ויצא לו לטייל בעולם יודע את מה שהמדד מראה לנו, שישראל אכן מדינה יקרה ולא רק במחיר ההמבורגר אלא כמעט בכל האספקטים.