"היום יום הולדת, היום יום הולדת לוורן באפט".
רבים שואלים אותי מהיכן הידע שלי בנושאי השקעות ושוק ההון, והתשובה הפשוטה והנכונה היא מִכָּל מְלַמְּדַי הִשְׂכַּלְתִּי. וכדי להמשיך ולהעביר את זה הלאה רציתי לשתף אתכם בכמה תובנות שלמדתי ממר וורן באפט.
וורן באפט שחוגג היום יום הולדת 91 נחשב כבר מספר עשורים לגאון בתחומו ולמשקיע הפרטי הגדול ביותר בעולם. באפט עומד בראש חברת האחזקות ברקשייר האת'וויי והונו האישי נאמד במעל ל- 100 מיליארד דולר.
נרשמים לרשימת התפוצה ונשארים מעודכנים
הצטרפו לעשרות אלפים שנהנים מתוכן מקצועי ואיכותי עם ערך אמיתי בהתאמה אישית
והנה 5 תובנות חשובות
1. לא הכלכלה מפילה את המשקיעים אלא המשקיעים עושים זאת לעצמם. הוי אומר, משקיעים גורמים לעצמם נזקים כשמשלמים מחיר גבוה מידי על מניה מכיוון שהיו עצלים ולא עשו שיעורי בית ומסתמכים על פופולריות של מניה או שקופצים ממניה אחת לחברתה. ובמידה והמזל שיחק להם נכנסים בסכומים גדולים יותר בנוסף הם נקשרים רגשית למניה במקום לבדוק בעיניים פקוחות ו'קרות' את הנתונים הכלכליים.
2. מה שניתן ללמוד מההיסטוריה זה שאנשים לא לומדים מההיסטוריה – אנשים מבצעים פעם אחר פעם את אותן טעויות בבורסה. הם משלמים מחיר יקר על מניה בתקווה שירוויחו מהתנודות במחיר שלה בטווח הקצר. ובמידה ויהיה טריגר הכי קטן המחיר יכול ליפול ולגרום להם נזקים עצומים. וורן לעומת זאת, כשהמחירים גבוהים הוא ממתין ומחכה להזדמנות כאשר המחירים צונחים.
3. אם אתה מוצא את עצמך בבור, הכי חשוב זה להפסיק לחפור – אם אתם מגלים שהשקעתם במניה או בעסק גרוע כדאי לצאת ממנה כמה שיותר מהר ולא להישאר עם ההשקעה ולהגדיל בסופו של דבר את ההפסדים.
4. לא צריך להרוויח באותה הצורה שבה הפסדת – וורן טוען שהרבה משקיעים שהפסידו במניה כזו או אחרת מנסים להמשיך ולהמר עליה כדי להחזיר את ההשקעה. אבל כל מניה היא סיפור שונה ומומלץ לחכות עד שתמצא את המניה שדרכה יהיה ניתן לפצות על ההפסדים במנייה השנייה.
5. וורן נוהג לומר "מניות הן לא חתיכות נייר, הן מבטאות חלק מבעלות ושליטה על העסק. לכן, כשאתם שוקלים השקעה במניה, תחשבו כמו בעל שליטה". במשפט זה וורן מתכוון להנדס בצורה נכונה את כיוון המחשבה איך צריך להתייחס להשקעה במניות. וורן מתכוון שאנו צריכים להתייחס להשקעה בבורסה לגבי כל מניה ומניה כאילו היא העסק שלנו. לא כסתם נייר ערך שערכו עולה ויורד. חשוב להיכנס פנימה ולהבין את התנהלות החברה ואת הראש של בעלי השליטה, כמו"כ ללמוד על המוצרים/ושירותים ולהשוות למתחרים אחרי בחינת חוזקות חולשות הזדמנויות ואיומים.