משבר האבטלה בארה"ב: האם ההגירה היא הפתרון למיתון?

עלייה באבטלה בארה"ב מעלה חשש למיתון, אך מומחים טוענים כי גל ההגירה עשוי לשנות את התמונה והוא גם הסיבה לאבטלה... איך זה קשור לחוק סאם, ומה הסיכוי שהתחזית הקודרת תתממש וארה"ב תגלוש למיתון

ביולי האחרון דווח כי שיעור האבטלה בארצות הברית עלה ביוני לרמה של 4.1% והגיע בכך לרמה הגבוהה ביותר מאז אוקטובר 2021. בתחילת החודש הנוכחי (אוגוסט) כבר עמד שיעור האבטלה בארה"ב על 4.3%, והוא ככל הנראה בדרך לעלות שוב.

למה זה מעניין? איך זה קשור לריבית שנקבעת בוושינגטון, לגבול הפרוץ בדרום ארצות הברית, ולמסע הבחירות של קמלה האריס? והכי חשוב, האם זה עובר על החוק? הישארו איתי, הסיפור הזה עשוי לעניין אתכם. נתחיל בחוק, חוק סאם.

לא הרבה אנשים זכו שייקרא על שמם חוק ועוד בחייהם. אחת מאלה שכן זכו היא הכלכלנית קלאודיה סאם, שכיהנה בשלל תפקידים בכירים ובהם גם במועצת הנגידים של הבנק המרכזי של ארצות הברית – הפדרל ריזרב, ובקיצור: הפד.

בעקבות מחקר שערכה בתפקידה בפד, נקבע "חוק סאם" הקרוי על שמה ואמור לנבא תרחיש של מיתון. החוק קובע כי כשהממוצע של שלושה חודשים רצופים של שיעור האבטלה עולה ב־0.5 נקודות אחוז לפחות מעל נקודת השפל שלו בשנה האחרונה (שנים עשר חודשים לאחור), קיים חשש גדול כי המשק נכנס למיתון.

החוק הזה הוכיח את עצמו ברציפות מאז 1970. לכל תקופות המיתון שהיו מאז ועד היום, קדמה ירידה ממוצעת של 0.5 נקודות אחוז במשך שלושה חודשים רצופים. האינדיקטור הזה נבחר על ידי סאם משום שקל מאוד לעקוב אחריו, שכן הוא מתפרסם מדי חודש, בעוד שנתוני צמיחה, כלומר תוצר, מתפרסמים אחת לרבעון ואף עשויים להשתנות בתום שנת כספים.

לכאורה, חוק סאם הופעל השנה הלכה למעשה. ארצות הברית עומדת לגלוש למיתון וממוצע האבטלה מעיד על כך. אבל רק לכאורה.

נרשמים לרשימת התפוצה ונשארים מעודכנים

הצטרפו לעשרות אלפים שנהנים מתוכן מקצועי ואיכותי עם ערך אמיתי בהתאמה אישית

בדרך כלל, עלייה באבטלה נובעת מפיטורים. פיטורים הם בדרך כלל תוצאה של ירידה בהכנסות או עלייה בהוצאות. ייתכן שהאבטלה הנוכחית שהולכת וגדלה בארצות הברית, דווקא מצביעה על התרחבות ולא על מיתון.

מדוע? משום שהיא, ככל הנראה, פועל יוצא של הגירה מאסיבית, הגירה של מיליונים. אין זה סוד שממשל ביידן התיר את הרסן ולא התאמץ למנוע את ההגירה הבלתי חוקית מהגבול הדרומי עם מקסיקו. לצד ההגירה הזאת חל גידול גם בהגירה ה"חוקית".

כפועל יוצא, נוצר מעין עיוות בשוק העבודה שיוצר טעות אופטית שגורמת לנו לראות עלייה באבטלה. מדוע? כי מהגרים נוטים להחליף מקומות עבודה ולשפר את תנאיהם.

הם "מחפשים את עצמם", מפוטרים ומתפטרים ועונים להגדרה "דורשי עבודה". כלומר, לא מדובר בשינוי של ממש במשק שכן הצריכה הפרטית ואינדיקטורים אחרים לא בהכרח מצביעים על מיתון.

בקיצור, לדעתי, חוק סאם לא אמור לעבוד הפעם, לכאורה. לראשונה מאז תחילת שנות ה־70 וזה, כמובן, אמור לעזור לקמלה האריס בבחירות הקרבות בנובמבר. משום שמיתון בדרך כלל לא נוטה לעזור למפלגה ששולטת בעת התפרצותו. אגב, גם סאם עצמה העלתה את ההשערה שהפעם יהיה זה מקרה יוצא מן הכלל שיחרוג מהחוק שנקרא על שמה.

הגעת עד לכאן? כנראה שהשקעות זה בול בשבילך!
השאירו פרטים ומומחה השקעות של 'הירשוביץ 360' יחזור אליכם
*אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה במוצרים פיננסיים מכל מין וסוג שהם.

ישר לאימייל

רק מה שמעניין אותך

בלי דואר זבל
לא נעביר את הכתובת שלך לאף אחד