כל הנוצץ: הזהב של איגנץ ומקומו בתיק ההשקעות שלנו

מחיר הזהב שובר שיאים בחודשים האחרונים ואנליסטים מעריכים שלא ירחק היום בו יגע ב־3,000 דולר לאונקיה. מה הסיפור של הזהב, מדוע הוא מתייקר, מה זה נוגע אלינו וכיצד אפשר לכלול זהב בתיק ההשקעות המשפחתי?

מחיר הזהב שובר שיא אחרי שיא בחודשים האחרונים ואנליסטים מעריכים שלא ירחק היום בו יגע ב־3,000 דולר לאונקיה. מה הסיפור של הזהב, מדוע הוא מתייקר, מה זה נוגע אלינו וכיצד אפשר לכלול זהב בתיק ההשקעות המשפחתי?

מחירה של אונקיית זהב (אונקייה שוקלת כ־31 גרם) הגיע באחרונה לשיא של כל הזמנים וחצה את תקרת ה־2,460 דולר. כלכלנים מעריכים שהמחיר עשוי לטפס עוד ועוד ככל שהמצב הגיאופוליטי יחריף והחשש מפני מלחמה עולמית יגדל.

זהב היא אחת המתכות הנחשקות והיקרות ביותר לאורך הדורות עוד משחר האנושות. אך זו אינה הסיבה לעלייה הדרמטית במחיר הזהב. מאז ומתמיד, מחירו של הזהב עלה בתקופות של אי וודאות. כך היה. כך גם יהיה ככל הנראה בעתיד הנראה לעין. גם המלחמה במזומן לא תשנה זאת.

זהב מתייקר כשהריבית יורדת וזאת מהסיבה שהוא נהפך לאטרקטיבי יותר בהשוואה לנכסים בסיכון נמוך ובעלי הכנסה קבועה כמו אג”ח ופיקדונות, שיניבו תשואות חלשות יותר בסביבה של ריבית נמוכה. על פי רוב, מחירו יורד כשהריבית עולה, אבל הוא עולה כשהאינפלציה מרימה את ראשה וערך המטבע יורד.

הזהב נחשב "עובר לסוחר" יותר מכל מתכת או נכס אחר. בטח שהוא שווה יותר מניירות ממשלתיים שעונים לשם שטרות ומאותות בינאריים על לוח דיגיטלי שעונים לשם יתרת זכות או חובה. הוא פיזי, ממשי. ניתן לשקול אותו ויש לו ערך "אמיתי" שעולה ככל שערכם של נכסים אחרים יורד.

נרשמים לרשימת התפוצה ונשארים מעודכנים

הצטרפו לעשרות אלפים שנהנים מתוכן מקצועי ואיכותי עם ערך אמיתי בהתאמה אישית

כאמור, האינפלציה היא אחד הזרזים שתורמים יותר מכל לעליית מחיר הזהב. אבל גם אחרי עליות מחירים, מחיר הזהב לא יורד בהתאם לעלייה. כלומר, להבדיל ממניות או מטבעות שעלולים "ליפול". הזהב לא ייפול לגמרי גם אם ייכון בעולמנו שלום לאלף שנה.

הסיבה לכך כיוון שהמתכת כשלעצמה יקרה בשל נדירותה ואיכותה, והגידול באוכלוסייה שתביא עמה תקופת שלום, רק יגדיל את הביקוש. נזכיר, זהב נחשב לחומר גלם חיוני בתעשיית המוליכים ובתעשיות נוספות.

איך משקיעים בזהב? אפשר פשוט לקנות מטבעות, מטילי או תכשיטי זהב להשקעה ולשמור בכספת (אל תשכחו ביטוח). ואפשר גם לרכוש קרנות מחקות שעוקבות אחרי מחיר הזהב כמו כל מדד אחר (הקרן רוכשת זהב פיזי ומאחסנת אותו אצלה).

הזהב של איגנץ הי"ד

את הסיפור הבא שמעתי פעם מניצול שואה (השמות שונו לשמירה על הפרטיות):

איגנץ לויטר היה כבר אבא לילדים בשנת 1940. לא הוא ולא אף אחד בסביבתו יכול היה לדמיין את שיתרחש ארבע שנים מאוחר יותר בהונגריה מולדתו. אבל איגנץ ששמו היהודי היה אברהם יקותיאל או קותי כמו שקראו לו במשפחתו, היה חכם. מאוד חכם.

באביב 1940 החל למכור את נכסיו ונכסי משפחתו. הוא עשה זאת בסבלנות אין קץ. לאט לאט. כך נמכרו האיטליז, הרפתות, הפרות והתרנגולים. הוא מכר את המטלטלים המיותרים, את חפצי האמנות והרהיטים הכבדים. את אשתו וילדיו שלח כבר בחורף 1940 למעון נופש באיסטנבול.

את הכסף הרב שקיבל תמורת מכירת נכסי המשפחה, המיר למטבעות זהב. אשתו, הלנה, שהייתה שותפת הסוד היחידה במשפחתו, נשאה על גופה זהב במשקל ארבעה קילו! הוא סיים למכור את נכסיו עוד טרם פלישת מדינות הציר לרוסיה במבצע ברבורסה. רוב מטבעות הזהב הצליחו להגיע לידי הלנה.

הוא עצמו נספה בברטיסלאבה ב־1944 לאחר שנמלט מהונגריה מתוך תקווה נאיבית שכספו ומראהו הארי יעמדו להגנתו. רוצחי משמר הלינקה זיהו אותו כיהודי ורצחו אותו מבלי הנד עפעף. אלמנתו, הלנה, עלתה עם ילדיה לארץ ישראל ונפטרה בשיבה טובה בנתניה. בצוואתה ציוותה את בניה להחזיק ברשותם לפחות קילו זהב בכל עת.

הגעת עד לכאן? כנראה שהשקעות זה בול בשבילך!
השאירו פרטים ומומחה השקעות של 'הירשוביץ 360' יחזור אליכם
*אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה במוצרים פיננסיים מכל מין וסוג שהם.

ישר לאימייל

רק מה שמעניין אותך

בלי דואר זבל
לא נעביר את הכתובת שלך לאף אחד