ארה"ב אחרי הקורונה: 20% משטחי המשרדים פנויים למגורים

בעקבות הקורונה: כל עובד שלישי בשוק העבודה האמריקאי עובד "מרחוק". זו מהפכה של ממש בשוק העבודה שהמשמעות שלה רחבה אפילו יותר ממהפכת האי־קומרס שהפכה קניונים לבנייני רפאים. ומה אצלנו בישראל?

שנת הכספים הקודמת (2023) הסתיימה בביצועים מצוינים של שוק הנדל"ן המניב בישראל. זאת על אף שהרבעון האחרון היה גרוע במיוחד בשל המלחמה שפרצה בתחילת הרבעון בעקבות טבח שמחת תורה.

נדל"ן מניב הוא נדל"ן להשכרה. החל ממגדלי משרדים וכלה במרלו"גים (מרכזים לוגיסטיים), מבני תעשייה ואחסנה, תעסוקה קלה והייטק. המכות שחטף ענף הבנייה הישראלי בעקבות הריבית הגבוהה בשנה שעברה, לא הצליחו להפיל את הנדל"ן המניב בישראל. אבל…

כן. יש כאן אבל גדול מאוד. כדי להבין עד כמה גדול האבל הזה ומה עלולה להיות משמעותו הכלכלית, נסיט את מבטנו לארצות הברית. שם כבר חשים את עוצמתו של האבל הזה.

נראה כאילו שכחנו את סגרי הקורונה. נראה כאילו עברו שנים רבות מאז עברנו ללמוד ולעבוד בזום. אבל האירועים הללו התרחשו לפני שלוש-ארבע שנים בלבד והשפיעו במידה רבה מאוד על שוק הנדל"ן המניב.

כבר היום עומד אחוז ה"עובדים מרחוק" על כ־35% משוק העבודה האמריקאי. כן. מה שקראתם. מיליוני אנשים שכירים ועצמאיים עובדים מהבית וכלל לא מגיעים למשרד או לאולם הייצור. לרובם גם אין אחד כזה. יש להם מחשב וחיבור למרשתת וזהו. (טוב, אולי גם כיסא ושולחן משרדיים. אולי).

המשמעות? כחמישית מכלל שטחי המשרדים בארצות הברית עומדת פנויה. יזמים זריזים ממהרים להפוך את השטחים הללו לשטחי מגורים. היצע המשרדים גדול מאוד ביחס לביקוש והמחירים, במקומות בהם קיימת רוויה של שטחי משרדים ותעסוקה קלה, יורדים מחודש לחודש. וזה מבלי להתייחס לתמורות דמוגרפיות וחברתיות דוגמת מה שמתרחש בקליפורניה בכלל ובסן פרנסיסקו בפרט.

נרשמים לרשימת התפוצה ונשארים מעודכנים

הצטרפו לעשרות אלפים שנהנים מתוכן מקצועי ואיכותי עם ערך אמיתי בהתאמה אישית

ואיך זה קשור אלינו? קשור ועוד איך קשור. נתחיל בזה שכמעט כל מה שקורה בארצות הברית, מגיע לכאן בסופו של דבר. אך כבר היום מעידים רבים בענף כי משך הזמן לסגירת עסקה התארך משמעותית בשנה האחרונה. השוכרים מתלבטים, מתחבטים, מתמקחים ואפילו מצליחים להשיג תנאים, הטבות וצ'ופרים שאיש לא היה מעלה בדעתו לתת להם אך לפני מספר שנים.

יתרה מזו, ההערכות הן שבחלק גדול ממגדלי המשרדים תמצאו לפחות 12-15% של שטחים לא מנוצלים. גם השוכרים עצמם לא מנצלים את מלוא השטח ששכרו. השינוי בתרבות העבודה והמעבר ל"עבודה מרחוק", משפיעים ללא ספק.

הנה נתון מדהים שחייב להדליק נורה אדומה אצלנו. מניית קרן ריט 1 שמתעסקת בנדל"ן מניב, השילה מינואר 2022 כ־30% משוויה. המספרים מדברים בעד עצמם… וזו כמובן רק דוגמה להמחשה בלבד.

בקיצור, משקיעים, שימו לב לנדל"ן המניב. עושה רושם שהשינוי בשוק העבודה העולמי, כבר החל להשפיע על הנדל"ן המניב ולשנות את אופיו.

הגעת עד לכאן? כנראה שהשקעות זה בול בשבילך!
השאירו פרטים ומומחה השקעות של 'הירשוביץ 360' יחזור אליכם
*אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה במוצרים פיננסיים מכל מין וסוג שהם.

ישר לאימייל

רק מה שמעניין אותך

בלי דואר זבל
לא נעביר את הכתובת שלך לאף אחד