היו דיווחים שיונדאי מוטור בוחנת הסכם שיתוף פעולה עם חברת אפל לפיתוח מכונית חשמלית. גם ג'נרל מוטורס מצטרפת לחגיגה ומתכננת רכב אוטונומי חדש בשם 'קרוז'. מיקרוסופט אגב, הצטרפה אליה בהשקעה של 2 מיליארד דולר ותספק לחברה את שירותי הענן.
גם יצרנית הרכבים פורד נכנסת חזק לתחום הרכבים החשמליים. לחברה אחזקה ביצרנית הרכב החשמלי Riviam Automotive שגייסה מעל ל-2.5 מיליארד דולר – מה שהוביל לעליות חדות במניות החברה.
באופן כללי, ענף הרכבים החשמליים הוסיף לערכו מתחילת החודש מעל 200 מיליארד דולר – וזה עוד לפני התחייבותו של הנשיא ביידן אתמול שהזניקה את השוק.
החששות הגדולות, שמלוות באזהרות של מיטב המומחים מפני בועה בענף הרכב החשמלי, לא מרתיעות את המשקיעים. מאז תחילת השנה רק מתגברות הזרמות הכספים לענף ונראה שמניות הרכבים החשמליים ימשיכו לעלות, ללא קשר לנתונים הפיננסים האמיתיים של החברות הללו.
העליות החדות במניית טסלה והכותרות שהיא מייצרת יצרו מצב בו משקיעים אשר חוששים שפספסו את הרכבת במניית טסלה שהמחיר שלה כבר גבוה מידי רצים ליצרניות אחרות בתחום כדי לשחזר את ההצלחה.
האם אנו צופים בבועה? האם המניות הללו ימשיכו לעלות? מי מבין החברות הרבות יהיו אלו שיובילו את הענף? קשה לדעת מה יהיה בטווח הקצר, אבל ישנם נתונים שיכולים לעזור לנו להחליט היכן וכיצד להשקיע.
אם בשנה החולפת מספר הרכבים החשמליים שנמכרו בעולם עמד על כ- 2% בלבד מכלל מכירות הרכבים, מספר זה צפוי לזנק בצורה מדהימה בשני העשורים הקרובים. ההערכה היא שמחצית מכלי הרכב בעולם ב-2035 יפעלו על סוללות.
כך שאחד הדברים הברורים הוא שיש ביקוש הולך וגדל לסוללות ליתיום (ליתיום – מתכת רכה וכסופה היא היסוד המוצק הקל ביותר ומשמש את תעשיית הסוללות החשמליות ועוד). כבר היום ישנם עסקאות ומיזוגים בין יצרניות הרכב וחברות לייצור הסוללות. המאבק כיום הוא על השגת סוללות רבות במחיר טוב.
ליתיום אינו נסחר בבורסות לסחורות – ולכן אין דרך להשקיע בו ישירות.
אחת מהדרכים להרוויח מהצמיחה הגדולה של תעשיית הליתיום היא באמצעות השקעה במניות של חברות העוסקות בכריית ליתיום, ייצורו ועיבודו. הליתיום, ככל הנראה, ימשיך להוות חומר גלם לסוללות, ולכן הביקוש לליתיום ימשיך להתגבר עם השנים.
בזמן שכולם רודפים אחרי סוללת הליתיום הבאה, ירוויח מי שימכור ציוד כרייה ולאו דווקא מי שיקנה אותה.