הרפואה הדיגיטלית אמנם כבר נמצאת איתנו מספר שנים, אבל הקורונה לימדה אותנו שזה אחד התחומים החיוניים ביותר בתקופות של ריחוק ובידוד חברתי.
כבר מספר שנים, ניתן לצפות במשקיעים רבים שפונים לעולם הבריאות הדיגיטלית (Digital Health). השקעות בתחום הבריאות הדיגיטלית הולכות וצוברות תאוצה בכל העולם וישנה עלייה משמעותית בכמות הכספים שמושקעים בתחום. אך מאז הרבעון השני של שנת 2020, המגמה התעצמה בצורה משמעותית על רקע מגפת הקורונה העולמית.
דוגמה לשירותי בריאות דיגיטליים היא השימוש בשיחות וידאו בין רופאים למטופלים, כדי להוריד את כמות המטופלים שמגיעים למרפאות. כמובן גם בדוגמה הזו, התופעה התעצמה על רקע משבר הקורונה והסגרים.
חברות ענק כמו גוגל, מיקרוסופט ואמזון מיהרו ופנו להשקעות בתחום. בין היתר באפליקציות למובייל, מערכות מתקדמות מבוססות בינה מלאכותית, מכשור רפואי לביש ועוד.
אמזון לדוגמה, הודיעה לאחרונה על השקת Amazon Pharmacy, במסגרתו יוכלו לקוחות אמזון להנות מגישה לתרופות מרשם, עם משלוח תוך יומיים לחברי פריים.
בנוסף, אמזון בוחנת אפשרות שאלקסה (העוזרת הדיגיטלית שלה), תוכל לנתח את השיעול של המשתמשים ולאבחן לפיו האם יש להם קורונה.
בניגוד לתחומי הפארמה (תרופות) והביוטק (שימוש בידע ביולוגי בתחומי הטכנולוגיה), בבריאות דיגיטלית משך זמן הפיתוח קצר יותר, מהסיבה שאין צורך בניסויים קליניים ממושכים. עלויות הפיתוח וזמן הכניסה לשוק נמוכים יותר משמעותית בהשוואה לשוק התרופות והביומד המסורתי מאחר וברמה הרגולטורית זה נחשב כמכשור רפואי.
ברור לכולם כי תעשיית התרופות המסורתית תמשיך להתפתח גם בעתיד הקרוב והרחוק. כל עוד אנשים חיים בעולם הם כנראה ימשיכו לצרוך תרופות, חיסונים וטיפולים אשר יאפשרו להם לחיות חיים בריאים וטובים, ולהיות מוגנים יותר מפני מחלות ומגפות. יחד עם זאת, היום זה כבר ברור העולם עובר תהליך של שינוי.
מי שמתבונן בתהליכים המתרחשים ברור לו כי חייב להיות שילוב בין תחום התרופות המסורתי לתחום הבריאות הדיגיטלית. שילוב בין שני העולמות השונים הללו, יאפשר טיפול מותאם אישית, וממילא יעיל יותר.
לדעתי תחום הבריאות הדיגיטלית הוא רק דוגמה לכיוון שאנו צועדים אליו כאשר הטכנולוגיה תופסת חלק הולך וגדל מאורח החיים שלנו.